با ما تماس بگیرید درمان ورم بعد از کاشت مو - کلینیک همسا
Swelling-hair-transplant

ورم بعد از کاشت مو و راه های درمان آن چیست؟

امروزه کاشت مو به عنوان یک راهکار موثر برای بهبود ظاهر و زیبایی افراد مورد توجه قرار گرفته است.این فرآیند با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و علم روز پزشکی، باعث نتایج موثر و طبیعی در هر فرد می‌شود. در کاشت مو عوارض جانبی مانند تورم در ناحیه پیشانی، پوست سر، کبودی دور چشم رخ می‌دهد.

ورم بعد از کاشت مو

با توجه به روش‌ها و تجهیزاتی که برای کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعد از جراحی تورم در پوست سر و پیشانی و دور چشم رخ می‌دهد. ورم بعد از کاشت مو یکی از علائم طبیعی است که در ناحیه اطراف محل کاشت مو ظاهر می‌شود. این ورم‌ها به عنوان پاسخ طبیعی بدن به تغییرات در ساختار بافتی محل کاشت مو دانسته می‌شود. این ورم بعد از جراحی شدت بیشتری داشته و به تدریج کاهش می‌یابد.

انواع تورم بعد از کاشت مو

تورم بعد از کاشت مو را با توجه به شدت آن می‌توان به صورت زیر دسته بندی انجام داد:

1.بدون تورم :

هیچ گونه تورمی بر روی پوست ایجاد نمی‌شود.

2.تورم متوسط:

این نوع تورم معمولاً در ایام اولیه پس از عمل جراحی رخ می‌دهد. در این نوع تورم در طی چند روز یا چند هفته اول کاهش می‌یابد. تورم ممکن است باعث احساس فشار شود.

3.تورم شدید:

در برخی موارد تورم ممکن است بیش از حد متوسط باشد. این مدل باعث ایجاد سنگینی یا درد موقت در ناحیه کاشت مو شود. ولی به طور طبیعی در مدت زمان کوتاهی پس از جراحی کاهش می‌یابد.

4.تورم چشمگیر:

در برخی افراد، تورم ممکن است به صورت چشمگیر‌تر و بیشتری رخ دهد. این تورم با گذر زمان و بهبود فرآیند پس از عمل کاهش می‌یابد.

5.تورم به دیگر محدوده‌ها:

در برخی موارد، تورم ممکن است به نواحی دور از ناحیه کاشت مو نیز گسترش یابد. این عامل به دلیل روند جراحی، تاثیرهای دارویی یا واکنش حساسیتی باشد. تورم و کبودی در ناحیه چشم و قسمت فوقانی ابرو رخ می‌دهد.

چه عواملی باعث ورم بعد از کاشت مو می‌شود؟

دلایل زیادی برای تورم بعد از کاشت مو وجود دارد، در ادامه به مهم‌ترین عوامل تورم می‌پردازیم که عبارتند از:

1.تداخل بافتی:

عمل جراحی پیوند  مو، باعث ایجاد تداخل بافتی در ناحیه مورد نظر می‌شود. این تغییرات باعث عواملی مانند التهاب، ورم می‌شود و این جراحت باعث آسیب به بافت‌های پوستی می‌شود.

2.آسیب به عروق خونی:

در حین پیوند مو، عروق خونی ممکن است درگیر شوند. آسیب و تحریک این عروق باعث فعال شدن سلول‌ها و مواد شیمیایی از جمله سایتوکین‌ها می‌شود. آسیب به این عروق می‌تواند باعث ورم بالاتر شود.

3.ترشح مایعات:

زمانی که پیوند مو انجام می‌شود، دراثر تحریکات ایجاد‌شده مایعاتی از ناحیه کاشت مو به صورت طبیعی ترشح می‌شود که احتمال دارد ورم را افزایش دهد.

4.ژنتیک و نوع پوست:

هرفرد با پوست و ژن متفاوت ممکن است به ورم بعد از کاشت مو حساس باشد. همچنین ویژگی‌های بدنی و ژنتیکی آن‌ها نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد.

5.مدیریت و مراقبت بعد از عمل:

عدم رعایت دقیق دستورات بعد از عمل و مراقبت‌های پس از جراحی ورم را افزایش می‌دهد. انجام درست و دقیق مراحل مراقبت پس از درمان در کاهش ورم موثر است.

6.وضعیت داخلی و دارویی:

عوامل داخلی هر فرد مانند مصرف دارویی مختلف، وضعیت استرس، سلامت فردی و بدنی ممکن است بر ورم بعد از کاشت مو تاثیرگذار باشد.

7.خونریزی:

در طی فرآیند کاشت مو، به دلیل ماهیت جراحی آن خونریزی رخ داده و باعث تجمع خون در ناحیه کاشته شده می‌شود و این تجمع خونی تورم را افزایش می‌دهد.

8.عفونت:

در بعضی موارد این احتمال وجود دارد که عفونت در ناحیه کاشته شده رخ ‌دهد. همین مورد باعث تورم و التهاب پوستی می‌شود. علت‌های عفونت به عواملی مانند عدم رعایت بهداشت، عفونت پس از جراحی و حساسیت‌های پوستی بستگی دارد.

9.سرم:

در زمان پیوند  مو به منظور تسهیل کار و کمک به بهبود فرآیند کاشت مو تزریق می‌شود. این سرم شامل مواردی مانند آنتی بیوتیک‌ها، استروئید‌ها و… می‌شود و به حفظ رطوبت در پوست سر کمک می‌کند.

10.نوع روش کاشت:

مدت زمان جراحی و نوع تکنیک کاشت مو می‌تواند منجر به التهابات و ورم شود. زمان جراحی طولانی‌تر و تکنیک‌هایی که به بافت صدمه می‌زنند، ممکن است باعث افزایش التهاب شوند.

نکات مهم برای جلوگیری یا کاهش تورم بعد از کاشت مو

1.داروهای ضد‌التهاب:

پزشک مورد نظر باتوجه به شرایط بدنی هر فرد داروهای ضد‌التهاب و تسکین‌دهنده تجویز می‌کند تا التهاب و ورم را کاهش دهد.

2.بندفشاری:

باتوجه به روند درمان هر‌فرد و بررسی پزشک متخصص برخی افراد می‌توانند بند‌فشاری(استرچ) را در ناحیه کاشت مو استفاده کنند.

3.اجتناب از ورزش و فعالیت سنگین:

از فعالیت‌های سنگین و پرتحرک بپرهیزید تا بدن شما فرآیند بهبودی رو طی کرده و ورم روی پوست سر کاهش یابد.

4.استراحت کافی:

استراحت به اندازه مورد نیاز، به بدن کمک کرده تا بافت‌های آسیب‌دیده ترمیم پیدا‌ کنند. همچنین، قراردادن سر در سطحی بالاتر و روی بالش می‌تواند به کاهش تورم روی سر کمک کند.

5.عدم مصرف دخانیات و الکل:

اجتناب از مصرف الکل، دخانیات و مواد محرک ممکن است به بهبود سریع‌تر کمک کند. دخانیات و الکل می‌توانند تاثیرات منفی بر فرآیند بهبودی و عمل جراحی داشته باشد. این کار می‌تواند باعث کاهش اکسیژن به بافت‌های محل جراحی می‌شود.

6.استفاده از یخ:

قرار دادن یخ یا بسته‌ کمپرس سرد در ناحیه مورد نظر به مدت کوتاه ممکن است به کاهش ورم کمک کند. اما نکته مهم اینجاست که یخ مستقیماً به پوست سر زده نشود با یک پارچه یا دستمال دور آن پیچیده شود تا از آسیب به پوست سر جلوگیری شود.

7.مصرف آناناس:

آناناس طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبات ضد التهاب قوی است که می‌تواند از تورم صورت و چشم بعد از پیوند مو جلوگیری کند. همچنین خاصیت ضد‌باکتریایی داشته و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

8.نوشیدن آب:

اگر در حال عمل جراحی پیوند مو هستید، از نوشیدن آب غافل نشوید. با مصرف آب می‌توان به بهبود گردش خون کمک کرده و باعث خروج بهتر مایعات زیر سطح پوست ‌شود. همچنین هیدراته نگه‌ داشتن بدن می‌تواند به تنظیم بهتر جریان خون و کاهش ورم کمک شایانی کند.

تورم بعد از کاشت مو تا چه مدت ادامه پیدا می‌کند؟

معمولا تورم بعد از کاشت مو از چند روز تا چند هفته ادامه دارد و به تدریج کاهش می‌یابد. در واقع تورم پس از کاشت مو یک قسمت طبیعی از فرآیند درمان است و بدن بعد از مدتی به آن واکنش نشان می‌دهد. ورم و التهاب تا چند هفته پس از پیوند مو ممکن است ادامه پیدا‌ کنند. در این مرحله، بسیاری از افراد ممکن است احساس کنند که شکل نهایی نتایج نمایان شده است. توجه کنید که این زمان‌بندی و کاهش ورم ممکن است بستگی به ویژگی‌های فردی و تکنیک‌های جراحی مورد استفاده باشد.

اطمینان از انجام مراقبت‌های پس از جراحی و مشاوره با پزشک متخصص در صورت هرگونه نگرانی یا عوارض جانبی آن مهم است. همچنین توجه به علائم و مراقبت‌های ویژه، درصورت افزایش درد ناگهانی یا تورم غیرمنتظره از مشاوره با کلینیک استفاده کرده و باعث بهبود روند سریع پیشرفت درمان خود شوید.